Worlds Within recensie Nederlands Dagblad

Worlds Within
Ad Vanderveen. (Songsense Music / Sonic Rendezvous)
Door Herman Veenhof – maart ’17

Zou Ad Vanderveen, de Nederlandse bard en troubadour met Canadese wortels, technisch in staat zijn een slechte plaat te maken? Nee, dat kan hij niet. Hij is te integer, te vakbekwaam, te nieuwsgierig ook, om ook na zoveel platen en tientallen jaren optreden zichzelf te blijven vernieuwen. Met zijn tegelijk wat hoge en tedere, maar toch vaste en soms robuuste stem weet hij bij een keurige schare trouwe volgers de juiste snaren te raken, nadat hij dat zelf doet op gitaar. De nieuwe plaat is – de titel zegt het al – behoorlijk introspectief. De akoestiek is eerder verstild dan ruig en rockend; en dat kan de man ook. We krijgen tien hoogst poëtische songs, in een boeket van folk en americana, met in de refreinen soms een hint naar pop of jazz. Dienstbaar maar echt deelnemend zijn vrouw en muze Kersten de Ligny en toetsenman Rene Kaaij. Inhoudelijk is er wel een thema, al krijgt dat subtiel vorm in plaats van bij wijze van preek: Vanderveen vindt de wereld van nu hard en snel, hoewel hij met twee benen in staat. Introspectie is dan bij hem ook geen navelstaren, maar zoeken naar en reflecteren op wat echt belangrijk is. Dan luister je graag mee, soms met kippenvel zoals in ‘The Garden Of Gone Glory’ en het ook al weemoedige ‘Sinking In Doubt’. Ook mooi: ‘Mystery’, ‘Impossible Love’ en ‘Affirmation Blues’.
+ integer, kwaliteit, inhoud
+ niemand is aardiger dan deze artiest